Jaki rower crossowy kupić?

rowery-crossowe

Rowery crossowe są ostatnio niezwykle popularne wśród ludzi, którym zależy na poruszaniu się na dwóch kołach niezależnie od sytuacji. Nic dziwnego, ten model to najbardziej uniwersalny ze wszystkich dostępnych na rynku.

Czym wyróżnia się rower crossowy?

Od popularnego i również często wybieranego (czasami zupełnie pomimo faktycznych potrzeb rowerzysty) „górala” rower crossowy różni się przede wszystkim kołami, jak i widelcem o mniejszym skoku. Koła są większe i mają nieco węższe opony, ponieważ przeznaczeniem „crossa” nie jest pokonywanie trudnych, ekstremalnych podjazdów i kamienistych górskich ścieżek. Można z powodzeniem jeździć na nim po mieście, gdzie sprawdzi się pod względem prędkości i wygody jazdy o wiele lepiej niż rower górski. Jednocześnie zapewni możliwość dobrania akcesoriów – błotnika, bagażnika, uchwytów na bidon, przez co można zmienić go w bardziej pragmatyczną i dostosowaną do miejskiej specyfiki wersję roweru trekkingowego. Lekki rower crossowy jest też o wiele zgrabniejszy – można bez obaw wnosić go codziennie na piętro w bloku, ponieważ jest stosunkowo lekki. Poza tym, że wspaniale nadaje się do miejskiej dżungli i stanowi godne zastępstwo samochodu czy autobusu, sprawdzi się też jako kompan na weekendowe wycieczki. Wprawdzie trudno zdobyć na nim szczyt lub przejechać czarnym szklakiem, jednak na leśne czy polne ubite drogi z nierównościami nadaje się bardzo dobrze.

Jaki rower crossowy najlepiej kupić?

Warto wiedzieć, że rowery posiadają swoje rozmiary, co pozwala dostosować ich wielkość do wzrostu użytkownika. Podstawowym wymiarem jest tu rozmiar ramy. do jakiegoś stopnia można skorygować źle dobraną ramę wysokością wspornika kierownicy lub siodełka, jednak na dłuższą metę nic nie da takiego komfortu, jak rower dobrany pod własny wzrost. Zbyt mały rower powoduje garbienie się i niewygodne ustawienie nóg, żeby pobiec uderzeniu kolanami o kierownicę, z kolei za duży zmusza do wyciągania się w kierunku kierownicy. Obie te opcje grożą bólem mięśni, stawów i zniechęceniem do jazdy. Te informacje dotyczą rowerów crossowych w takim samym stopni jak każdych, jednak warto znać je i poświęcić czas na przymierzenie się do różnych rozmiarów ram. Najłatwiej oczywiście zrobić to w sklepie, gdzie dodatkowo sprzedawca podpowie, co sprawdzi się najlepiej.

Dobry rower crossowy to taki, który zapewnia komfort na podłożu, po którym rowerzysta najczęściej się przemieszcza. Jeśli kupujący zamierza zabierać rower na częste i długie wycieczki w terenie, najlepiej wybrać model wyposażony w dobry amortyzator. To sprawi, że rower będzie cięższy i mniej sztywny, więc zmaleje prędkość rozpędzania się. Ale za to zyskiem będzie większa wygoda jazdy i ochrona stawów przed przeciążeniami. Jeżdżąc często warto przewidzieć możliwość kontuzji i zapobiegać jej już na etapie dobierania roweru. Przełoży się to również na trwałość samego roweru, który nie ulegnie zbyt szybko uszkodzeniu.

Ile trzeba zapłacić?

Rowery crossowe występują w dużym przedziale cenowym. Rozpiętość kształtuje się od tysiąca do kilku tysięcy złotych, a zależność jakości i ceny wcale nie jest prosta. Owszem, do pewnego momentu czym droższy rower, tym lepsze użyte w nim części, jednak przy wysokim pułapie cenowym należy przyjrzeć się już swoim indywidualnym wymaganiom i oczekiwaniom. Modele w niższych cenach sprawdzą się zwłaszcza do jazdy w mieście, ponieważ tam nie są potrzebne kosztowne amortyzatory. Warto jednak zwrócić uwagę na jakość hamulców, które są gwarantem bezpieczeństwa. Dobre pomagają także obniżyć koszt użytkowania roweru – nie trzeba będzie ich zbyt szybko wymieniać, ponieważ nie zepsują się przez kilka sezonów. Kupując tańszy rower lepiej postawić na dobrą jakość podstawowych rozwiązań, zamiast szukać tych zaawansowanych za niską cenę. Droższe rowery, za cenę ponad dwóch tysięcy złotych, oferują już bardzo dobre hamulce i większą ilość przełożeń w stosunku do tańszych odpowiedników. Z kolei od trzech tysięcy wzwyż można znaleźć rower crossowy, który posiada powietrzny amortyzator oraz wyposażenie znane z rowerów trekkingowych, a bardzo przydatne w sytuacji jazdy po mieście lub w lekkim terenie z bagażem – uchwyty na pompkę i bidony, bagażnik, błotniki. Po sprzęcie w takim przedziale cenowym można już śmiało spodziewać się i wymagać wszystkiego, co najlepsze w dobrym rowerze crossowym.

Dla kogo najodpowiedniejszy jest rower crossowy?

Siłą rowerów crossowych jest ich wszechstronność, której nie zapewnia w takim stopniu żaden inny model. Tylko crossem można bez obaw wybrać się do lasu po całym tygodniu dojazdów do pracy wiedząc, że zapewni odpowiedni komfort pokonywania nierównych tras. Można polecić go tym rowerzystom, którzy wprawdzie nie preferują ekstremalnej jazdy, jednak nie lubią rozstawać się ze swoim rowerem ani na co dzień, ani na wyjazdach za miasto. Szeroki wybór akcesoriów pozwoli zamienić go w model podobny do trekkingowego, z kolei budowa czyni go młodszym bratem górala – jest więc formą kompromisu pomiędzy tymi dwoma modelami.